A teraz coś z zupełnie innej beczki.

Idea Ahead, wydawca doskonałego komputerowego magazynu PIXEL., w kategorii gier komputerowych robi coś, co my staramy się co chwilę robić w kwestiach muzycznych. Przygotowują do wydania reedycję pierwszej polskiej gry komputerowej, napisanej na ZX Spectrum. Remasterowana wersja, z dodatkami i do tego na prawdziwej kasecie. Kosmos. Nie tylko wspieramy bardzo mocno (Wy też możecie – na https://wspieram.to/puszkapandory), ale dorzuciliśmy od siebie płyty Władysława Komendarka i Mikołaja Hertla do puli nagród! Poniżej pełna informacja prasowa.

REEDYCJA PIERWSZEJ POLSKIEJ GRY KOMPUTEROWEJ PO 35 LATACH

Puszka Pandory uznawana jest za pierwszą polską grę komputerową. Stworzył ją w roku 1986 Marcin Borkowski na komputer ZX Spectrum 48k. W latach 1988–1992 pracował w czasopiśmie Bajtek, następnie przez cztery lata pełnił funkcję redaktora naczelnego kultowego magazynu Top Secret. Na jego łamach posługiwał się szeregiem pseudonimów, takich jak Borek, Robaquez, Brat Marcin, Kopalny, Profesor Dżemik i Naczelny, co miało na celu ukrycie braków personalnych w redakcji i sprawienie wrażenia, że autorów jest więcej niż w rzeczywistości. W latach 1997–1999 współpracował w magazynem Gambler. Aktualnie jest felietonistą i współpracownikiem magazynu PIXEL od samego momentu jego powstania w lutym 2015 r., w roku 2016 ukazał się jego debiut literacki, powieść „Odwlekane porządki”.

Fabuła „Puszki Pandory” była inspirowana opowiadaniem Głowa Kasandry Marka Baranieckiego opublikowanego na łamach magazynu Fantastyka (za którą autor otrzymał w 1985 r. Nagrodę im. Janusza A. Zajdla dla najlepszej polskiej powieści). Trzecia wojna światowa zniszczyła świat, a w Ameryce Południowej powstaje nowa cywilizacja. Wszystkim jednak zagraża wybudowany przez jedno z małych państw atomowy system rakietowy. Jesteś agentem specjalnym, którego zadaniem jest jego rozbrojenie… Gra zdobyła dużą popularność po pojawieniu się na giełdach gier, doczekała się recenzji w piśmie „Bajtek” autorstwa samego Borkowskiego (ukrywał się pod pseudonimem Karol Mirowski. Uznał on grę za „całkiem udaną” i wciągającą, jednakże dostrzegł w niej również wady, takie jak ubogi zestaw komend, niezbyt dopracowany scenariusz czy niemożność zapisania stanu gry. Puszka Pandory była pierwszą grą komputerową autorstwa Polaka, którą sprzedawano w Polsce i która doczekała się recenzji w polskim piśmie.

Puszka Pandory AD 2021 to wyjątkowa reedycja gry. Zostanie wydana podobnie jak 35 lat temu na kasecie magnetofonowej, w zestawie m .in. z instrukcją, od nowa stworzoną mapą w formacie A3 i oryginalnym opowiadaniem Głowa Kasandry Marka Baranieckiego oraz zbiorem felietonów Marcina Borkowskiego! Całość będzie opakowana w gustowną puszkę. Powstaną również limitowane edycje kolekcjonerskie, które przekazane zostaną na cele charytatywne (np. WOŚP). Projekt zapoczątkowała crowdfundingowa akcja pod adresem www.wspieram.to/puszkapandory.

To wyjątkowa edycja kolekcjonerska i jednocześnie hołd oddany pionierom polskiego gamedevu.

Za projekt odpowiada wydawca magazynów PIXEL i PSX Extreme oraz serwisu PIXELPOST.PL., organizator corocznych wydarzeń: Festiwalu Gier Pixel Heaven oraz targów Gamedev & Creative Careers Expo.