Jak już doskonale wiecie, taśmy z archiwów wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych to prawdziwy skarbiec, z którego szczęśliwie możemy od pewnego czasu korzystać we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA. Dziś premiera kolejnego, trzeciego już tytułu: „Cała naprzód / Giuseppe w Warszawie” Wojciecha Kilara! Poniżej pełna informacja prasowa oraz co-nieco do posłuchania.

Wyjątkowe nagrania muzyki filmowej Wojciecha Kilara z archiwów CeTA we Wrocławiu dostępne na płycie!

Zbiory taśm magnetycznych z archiwów Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA, spadkobiercy Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, kryją wiele tajemnic, niespodzianek i zaskoczeń. Jednym z nich jest obszerny zbiór nagrań muzyki filmowej Wojciecha Kilara, realizowanej głównie w latach 60. do pełnometrażowych obrazów Aleksandra Ścibora-Rylskiego, Tadeusza Konwickiego czy Stanisława Lenartowicza. Zbiór fascynujący, kolorowy i zaskakujący muzyką czerpiącą z jazzu, klasyki, awangardy, a nawet latynoskich tańców. Ścieżki dźwiękowe autorstwa Kilara do filmów „Cała naprzód” i „Giuseppe w Warszawie” są dostępne od dziś na płycie CD.

Wojciech Kilar w latach 60. był niezwykle płodnym twórcą muzyki filmowej. Zanim znalazł swoje miejsce w pełnych rozmachu, szerokich barwowo ścieżkach dźwiękowych do „Draculi” czy „Pana Tadeusza”, krążył między kolejnymi projektami niczym niespokojny duch. Do każdego obrazu podchodził indywidualnie, wykazując niezwykłą kreatywność i elastyczność w dopasowywaniu muzyki do artystycznej wizji kompozytora. Szukał nowatorskich rozwiązań w sferze melodii, harmonii oraz instrumentacji. Zręcznie wyłamywał się ze skostniałych ram stylistycznych. Muzyka do dwóch doskonałych komedii Stanisława Lenartowicza jest tego idealnym przykładem.

„Cała naprzód” z 1966 r. to zbiór awanturniczych przygód Zbigniewa Cybulskiego na morzu, któremu towarzyszy cała plejada gwiazd z Teresą Tuszyńską na czele. Barwnym (choć zrealizowanym na czarno-białej taśmie) historiom towarzyszy równie kolorowa muzyka, inspirowana m.in. kulturą iberyjską, w niezwykle inteligentny sposób operująca barwą. Osadzony w czasie II wojny światowej „Giuseppe w Warszawie” z 1964 r. odnosi się do muzyki włoskiej (wprowadzając do instrumentarium m.in. mandolinę), ale też do piosenek z czasu okupacji. W obu filmach ważną rolę odgrywają także charakterystyczne dla Kilara tematy pełne nerwu i niepokoju, eksponujące współbrzmienia instrumentów dętych i perkusyjnych.

Obie ścieżki dźwiękowe, zebrane na jednej płycie CD, wzbogaconej o obszerną książeczkę z fotosami z filmów i szkicem na temat muzyki, ukazały się dziś nakładem GAD Records. To trzecie już wydawnictwo, po „Czterech pancernych i psie” oraz „Skoku”, realizowane w ramach długofalowej współpracy Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA i GAD Records, w zakresie ocalenia i publikacji bogatych zbiorów dźwiękowych Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. A także jedno z pierwszych kompleksowych wydań muzyki filmowej Wojciecha Kilara z lat 60.

O Centrum Technologii Audiowizualnych
Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA) we Wrocławiu jest państwową instytucją kultury podległą pod Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, spadkobiercą Wytwórni Filmów Fabularnych (1954-2011). CeTA to miejsce umożliwiające realizację wszystkich etapów profesjonalnej produkcji filmowej i TV. Działalność instytucji obejmuje także edukację i profesjonalizację zawodową w zakresie nowych technologii i filmu, a także upowszechnianie kultury oraz promowanie technologii multimedialnych. CeTA dysponuje kompleksową infrastrukturą i profesjonalnym zapleczem technicznym (m.in. dwie hale zdjęciowe, w tym studio z greenboxem, sala kinowa, studia dźwiękowe, studio animacji, pracownie komputerowe).
www.filmstudioceta.pl

O GAD Records
Wydawnictwo specjalizujące się w reedycjach i publikacji archiwaliów z kręgu jazzu, rocka czy muzyki filmowej, uznawane przez media i fanów za jedną z najlepszych specjalistycznych firm płytowych w Polsce. Ponad dziesięć lat obecności na rynku, a cel ten sam co na początku: wydawać najlepsze nagrania sprzed lat – głównie polskich (choć nie tylko) artystów.
www.gadrecords.pl