Wojciech Kilar – Cała naprzód / Giuseppe w Warszawie

GAD Records | GAD CD 155

PREMIERA: 26.02.2021

Dwa filmy, choć ten sam reżyser, główny aktor i kompozytor. Muzyka Wojciecha Kilara do komedii Stanisława Lenartowicza to kolorowa wyprawa w nieznane. To mandoliny, anielskie chóry, a nawet cha-cha!

Wojciech Kilar na początku swojej filmowej działalności był twórcą o niespożytej energii i niezwykłej wyobraźni. Do każdego filmu (a ilustrował ich w latach 60. naprawdę wiele) szukał zupełnie innych rozwiązań i odkrywał nowe obszary. Dwie komedie Stanisława Lenartowicza są tego doskonałym przykładem. „Cała naprzód” to zbiór awanturniczych przygód Zbigniewa Cybulskiego na morzu, któremu towarzyszy cała plejada gwiazd z Teresą Tuszyńską na czele. Barwnym (choć zrealizowanym na czarno-białej taśmie) historiom towarzyszy równie kolorowa muzyka, inspirowana m.in. kulturą iberyjską, w niezwykle inteligentny sposób operująca barwą. Osadzony w czasie II wojny światowej „Giuseppe w Warszawie” odnosi się do muzyki włoskiej (wprowadzając do instrumentarium m.in. mandolinę), ale też do piosenek z czasu okupacji. W obu filmach ważną rolę odgrywają także charakterystyczne dla Kilara tematy pełne nerwu i niepokoju, eksponujące współbrzmienia instrumentów dętych i perkusyjnych. Całość składa się na niezwykle ważny i barwny epizod w bogatej twórczości filmowej kompozytora.

„Cała naprzód / Giuseppe w Warszawie” to kolejny owoc – po muzyce z serialu „Czterej pancerni i pies” i z filmu „Skok” – długofalowej współpracy Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA i GAD Records w zakresie ocalenia i publikacji bogatych zbiorów dźwiękowych z archiwów Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Kryje się wśród nich niepublikowana dotąd muzyka filmowa Andrzeja Korzyńskiego, Piotra Hertla, Włodzimierza Nahornego, Jerzego Derfla czy Adama Walacińskiego.