W latach 60. muzyków na całym świecie urzekło czyste, śpiewne brzmienie gitary Hanka Marvina, który z The Shadows lansował przebój za przebojem. Triumfy święcili także The Ventures, The Tornadoes, a w Polsce także – znany z kompilacji „Prywatka u Marioli” – The Spotnicks. Nie trzeba było długo czekać, by rodzimi artyści zaczęli próbować swoich sił w świecie instrumentalnego bigbitu.

Oprócz kilku zespołów, które zaczęły się w takiej stylistyce specjalizować (prym wiodły Tajfuny i Czterech), dla większości wykonawców były to wyprawy okazjonalne. Było ich jednak sporo – śladem Brytyjczyków szli i Czerwono-Czarni, i Niebiesko-Czarni (z Krzysztofem Klenczonem), i warszawskie Chochoły, ale też cała plejada lokalnych zespołów z każdego zakątka Polski: bydgoskie Classicum 69, wrocławskie Fortony czy lubelski Tramp. Niniejsza płyta zaprasza na spacer śladem radośnie brzęczących gitar. Część materiału pochodzi z singli i wydanych w latach 60. ubiegłego stulecia kompilacji, część zaś z archiwów radiowych i prywatnych – wiele z nich swoją premierę miało w ubiegłych latach w radiowej audycji „Ze szpulowca bigbitowca” Michała Owczarka.

Wszystkie nagrania, jakie trafiły na kompilację „Brzdęk!” zostały zremasterowane z najlepszych dostępnych źródeł. Materiał ukazuje się na płycie CD, wzbogacone o obszerną książeczkę z notkami o każdym zespole i unikatowymi zdjęciami.


In the 1960s, musicians all over the world were smitten by the pure, singsong sounds of guitarist Hank Marvin who, together with The Shadows, successfully promoted one hit after another. The Ventures, The Tornadoes were truly triumphant, like The Spotnicks, known in Poland from the compilation “Prywatka u Marioli”. No wonder that it did not take long for Polish artists to try out their luck in the universe of instrumental beat.

Except the cases of some bands which took up that style as their specialty (with Tajfuny and Czterech on the leading edge), these were mostly just one-off performances. Still, they were quite many; the Brits were emulated by Czerwono-Czarni, Niebiesko-Czarni (with Krzysztof Klenczon), by Warsaw-based Chochoły, and by an entire range of local bands from every corner of Poland: Classicum 69 from Bydgoszcz, Fortony from Wrocław or Tramp from Lublin. “Brzdęk” (in English: “Twang!”) is an invitation for a walk after the joyfully twanging guitars. Couple tracks are taken from singles and compilations released in the 1960s, others from radio sessions and private archives. Several tracks premiered in recent years in the radio show of Michał Owczarek “Ze szpulowca bigbitowca”.

All tracks included in “Brzdęk!” compilation have been remastered from the best available sources. The material released on CD, together with a booklet featuring the notes on each band and some unique photos.


1. Niebiesko-Czarni – Gdy odlatują bociany
2. Tramp – Zemsta samuraja
3. Classicum 69 – Kołysanka
4. Okularnicy – Kanion
5. Czterech – Śpiew wiosny
6. Żaki – Shazam
7. Błękitni – W olszynie
8. Nastolatki – Pozdrowienia od synka
9. Pięć smutnych spojrzeń – Improwizacja spokojnego brzmienia
10. Tajfuny – Nie jestem pewien czy mnie kochasz
11. Chochoły – Ondraszek
12. Pesymiści – Szklana góra
13. Zespół Zbigniewa Antoszewskiego – Wiosenny dzień
14. Nimfy – Wrocław – moje miasto
15. Tuzin-tony – Na perskim rynku
16. Czerwono-Czarni – Horyzont
17. Beani – Sawanna nocą
18. Szkwały – Melodia (sygnał zespołu)
19. Golderousi – Surf pod Jeleniem
20. Fortony – Prząśniczka

GAD CD 139
OUT: 23.10.2020
FILE UNDER: Rock / Beat
BARCODE: 5903068121500